Concertreis België _ Pinksteren 2023

De laatste dag van onze koorreis is aangebroken.

Op deze zonnige Tweede Pinksterdag gaan we met de boot door Gent. Een goed gebruik van het Ettens Mannenkoor is om bij een koorreis een lokaal nummer in te studeren. Al snel klonk het Gentse “Klokken Roeland” vanuit de boot door de stad.

Ramen werden geopend en de kade liep vol. Dit was een schot in de roos en werd erg gewaardeerd door de Gentenaren. Onder de bruggen stopten we om te zingen. Wat een geluid! Wow!

Dan door naar de grande finale van onze koorreis. Een concert in St-Michiels en St-Goedelekathedraal in Brussel. Een gigantisch bouwwerk met een rijke historie zoals de kroning van Koning Filip van België.

De kerk werd voller en voller. Bijzonder en dankbaar om hier te zingen.

Het slotakkoord werd gegeven op de trappen buiten bij de Kathedraal. Voor een groot publiek zongen we spontaan een paar nummers en met een goed gevoel gaan we weer huiswaarts.

We mogen weer een succesvolle koorreis bijschrijven! Op naar de volgende…….

Dag 2 zit erop! Vandaag was een druk programma.

Na het ontbijt gingen we op pad naar Ieper voor een bezoek aan het “Flander Fields Museum”. Een indrukwekkende inkijk in hetgeen wat zich tijdens de Eerste Wereldoorlog hier heeft afgespeeld. Vervolgens mochten we een druk bezocht concert verzorgen in de Sint Maartenskathedraal in Ieper.

Met de bus en gidsen hebben we de regio verkend en diverse plekken, zoals enkele begraafplaatsen.

Hoogtepunt van de dag was natuurlijk de “Last Post Ceremonie” bij de Menenpoort in Ieper. Al ruim 100 jaar wordt hier dagelijks de Britten gevallenen van de Eerste Wereldoorlog herdacht. Het was een zeer indrukwekkende bijeenkomst waar wij een tweetal nummers mochten zingen.

We zongen “Nobody knows” met onze Titus Aaldering als solist. Daarna zongen we het “Pie Jesu”.

Aan het slot van de ceremonie heeft onze voorzitter nog een krans gelegd.

Met eer en voldoening kijken we terug op deze prachtige dag.

De eerste dag zit erop.

Na een voorspoedige reis waren we in Brugge aangekomen. Een spontane serenade voor een aanstaande bruid is voor ons geen probleem.

De dag in Brugge was er één met veel gezelligheid, sight seeing en zonneschijn.

Na het diner nog een spontaan concert en gingen we op weg naar Gent.

Nu tot rust komen en op naar de zondag.